Skip to content Skip to footer

Waarom je alles mag eten wat je wilt.

Voordat ik dit stuk begin eerst even dit: Wanneer je een bepaalde ziekte of allergie hebt laat je dan altijd adviseren door dokter en/of diëtist. Wanneer je geen ziekte of allergie hebt kan je de onderstaande voedingsmiddelen gewoon eten, ondanks wat de dieetgoeroes je anders doen geloven!!

Laten we beginnen bij hetgeen wat we vaak horen maar in het grote plaatje nog wel eens wordt vergeten:

Vitamines en mineralen!

Waar vind je die? Groente en fruit!!

Ik zal elke vitamine hier uitgebreid kunnen bespreken maar dat laat ik graag over aan een diëtist. Of google voor de grap eens een bepaalde vitamine en waar dat goed voor is.

Tijdens de Coronacrisis hoorde we veelal vitamine C voorbijkomen. Overigens wordt deze beter opgenomen wanneer je deze nuttigt met ijzerrijke voeding (zoals bladgroente). Een Smoothie van banaan en spinazie is dus top voor je vitamine C en ijzer. Vitamine C zorgt voor het in standhouden van je weerstand en voorkomt dus dat je snel ziek wordt.

En zo heeft elke vitamine zijn eigen werking.

Ik raad je aan eens verschillende vitamines op te zoeken en waarvoor deze dienen. (Egale huid, dikker haar, sterke nagels, meer energie, betere weerstand) Je vindt het in dure potjes van de drogist of gewoon bij de groentekraam op de markt. Ik zal persoonlijk voor het laatste gaan.

Vezels.

Ik ben echt team vezels! Ik verbaas me hoe weinig vezels sommige mensen eten. En waarschijnlijk heb ik in het verleden ook zeer weinig vezels gegeten. Waar zitten deze in? Groente fruit, volkoren granen en peulvruchten en bonen. Witte rijst met een zalm filet zal je niet beter naar de wc laten gaan…

Mocht je team “mooie vrouwen poepen niet” zijn dan wil ik je uit deze illusie halen. Poepen is gezond. (Althans als het geen diarree is) Om goed te kunnen poepen moet je naast voldoende vezels ook voldoende water drinken.

Maar waarom zijn vezels zo gezond????

Er zijn verschillende redenen maar ik leg er graag 2 uit (de voornaamste redenen waarom ik er zo op hamer)

Darmflora

Allereerst helpen ze de gezondheid van de darmen in stand te houden. Hoe gezonder de darm hoe beter hij de stoffen die niet opgenomen hoeven worden kan mijden. Daarnaast worden de darmen tegenwoordig steeds meer en meer de tweede hersenen genoemd.

Als je zenuwachtig bent kan je dat voelen in je darmen maar ook angst en stress.

Nu wil ik hiermee niet zeggen dat je door het eten van vezels je niet meer angstig of zenuwachtig zal voelen. Wanneer je te weinig vezels eet kan dit effect hebben op je algehele gesteldheid. Je voelt je moe en lusteloos en misschien wel opgeblazen. Wanneer je meer vezels eet zal je je overall beter voelen (wanneer je deze uit groente en fruit haalt hebben de vitamines hier natuurlijk ook een rol in).

Het is gezond om tussen de 3 keer per dag en 1 keer in de 3 dagen naar de wc te gaan. Ikzelf streef naar minimaal 1 keer per dag…

Verzadigd gevoel:

Vezels vooral die uit volkoren granen zorgen voor een verzadigd gevoel.

Ik heb heel lang gedacht dat volkorenpasta gezonder was omdat het minder calorieën bevatte. Maar dat is onzin. Het bevat net zoveel calorieën als witte pasta. Echter zit je van volkorenpasta sneller vol vanwege de vezels. Ikzelf kan bijvoorbeeld een heel wit stokbrood op en denken “Is er nog meer” maar na 3 volkoren boterhammen bomvol zitten. Doordat je sneller verzadigd bent eet je minder van het product. Daarnaast stimuleer je je darmen en je algehele gezondheid.

Vetten:

Vetten staan samen met koolhydraten in het verdomhoekje. Ze maken je dik!! Daarnaast is het altijd weer lastig wat onverzadigde en verzadigde vetten zijn. Welke zijn nou goed en welke minder goed. Want ook vetten heb je nodig! Ze zorgen o.a. voor de vitamines A. D E en K en dragen bij aan de hormoonproductie van oestrogeen en testosteron. Daarnaast zorgen ze dat de spieren en hersenen goed functioneren en hebben een isolerende werking waarbij ze onze organen beschermen tegen de kou.

Goede vetrijke producten zijn: avocado, noten en zaden (zoals chiazaad of lijnzaad welke beiden ook weer heel veel vezels bevatten)

Omega 3 is een van de vetten die de kans verkleint op hart- en vaatziekte. Het werkt bloed verdunnend en verwijd je vaten. Je vindt het in sojabonen, walnoten en lijnzaad.

Voor extra omega 3 kan je eventueel ook een algenolie tablet slikken.

Dus omarm deze goede vetrijke producten want deze plantaardige vormen geven je naast vetten ook weer vitamines, mineralen en vezels!

Koolhydraten:

Daar hebben we het tweede macronutriënten wat in het verdomhoekje staat. Want ook koolhydraten maken je dik! Ook hier wordt weer alleen gekeken naar een product op zichzelf. Koolhydraat wordt gelinkt aan suiker en als je aan suiker denkt denk je aan de witte tafelsuiker voor in de koffie of thee… En ja daar zitten geen vitamines en mineralen meer in.

Maar groente, fruit, bonen, volkoren granen zijn prachtige bronnen van koolhydraten en die hoef je absoluut niet te vermijden!! In tegendeel nuttig deze alsjeblieft!!

Ik hoop dat ik je niet hoef te vertellen waarom als je het bovenstaande stuk hebt gelezen weet je waarom!! Vezels vitamines en mineralen!!

Maar wat doen die koolhydraten dan met je? Ze geven je energie. De bovenstaande koolhydraten zijn de zogeheten langzame koolhydraten, deze geven je langdurig energie en houden je verzadigt. Wit brood, jam of een candybar zijn de zogeheten snelle koolhydraten. Je komt snel in een piek maar het daalt ook weer snel waardoor je weer honger krijgt.

De snelle koolhydraten bevatten weinig vezels. Hierdoor kan het bijvoorbeeld handig zijn om deze te nuttigen als je gaat hardlopen. Op een paar witte boterhammen met jam kan je een goede afstand rennen. Neem daarna vooral lekker fruit of een goed gevulde salade om de koolhydraten weer aan te vullen (en de vitamines en vezels).

Vermijd koolhydraten dus niet! Je hebt ze nodig om je energie fit en krachtig te voelen! Ja ook voor krachttraining zijn de koolhydraten zeer noodzakelijk. Ze geven je net dat beetje extra energie voor je training waardoor je weer meer kunt liften!

Eiwitten:

Last but not least eiwitten. Misschien verwacht je bij “een fitgirl” de eiwitten als eerst in het rijtje. Ik heb deze bewust op de laatste plek gedaan. Niet omdat ik eiwitten onbelangrijk vind integendeel. Maar daar waar koolhydraten en vetten in het verdomhoekje staan, staan eiwitten op een voetstuk.

Je kan ze loskopen in poeder vorm met elke gewenste smaak. En ja ook ik ben dol op een eiwit shake zo nu en dan. Eiwitten zitten in bonen, peulvruchten, tofu, tempeh maar ook in groente en fruit en volkoren granen. Ze zorgen voor spieropbouw en dat is dan ook de reden dat je het vooral bij krachttrainers te pas en te onpas voorbij hoort komen.

Je hoort steeds vaker dat je niet zoveel eiwitten nodig hebt als dat wordt aanbevolen. Hier durf ik geen uitspraak over te doen. Wat ik wel weet is dat eiwitten net zo noodzakelijk zijn als al het bovenstaande.

Kortom:

Al je goed voor je lijf wilt zorgen kan je het beste veel groente, fruit, bonen, peulvruchten, noten, zaden en volkoren granen eten. Je geest wil echter ook wat, dus wees niet bang om ook te genieten van koek, chocola, chips etc. We zijn allemaal mensen en het leven is te kort om jezelf van alles te voorzien. Eet waar jij en je lichaam gelukkig van worden, dat is de voornaamste boodschap die ik wil meegeven!

Leave a comment