Skip to content Skip to footer

“Eet je bord leeg”

“Eet je bord leeg” Het is een uitspraak die we veelal doen naar kinderen. En begrijp mij niet verkeerd, ik ben tegen het weggooien van eten. Daarnaast vind ik ook dat kinderen alle smaken moeten leren eten. Toch is “Eet je bord leeg” een uitspraak waar ik graag vanaf wil.

Eet je dik

Naast mijn werk als leefstijlcoach werk ik als zzp in de kinderopvang. Iedere ochtend bij het fruit starten we daar met een liedje waarin wordt gezongen: “Eet je dik”. Je kan denken mens waar maak je je druk om. Alsof een peuter direct een eetstoornis krijgt van 1 zin. En nee ik denk ook niet dat de gemiddelde peuter daar schade van zal ondervinden. Toch vind ik het een gekke zin. Je dik eten. Het gaat weliswaar over fruit, maar alsnog. Leren we de kinderen hiermee dat ze zichzelf vol moeten proppen?? “Eet je dik, eet je rond, want veel fruit dat is gezond” De laatste zin ben ik het mee eens. We mogen zeker meer fruit nuttigen en nee we hoeven niet bang te zijn voor de suikers erin. Ja fruit bevat suikers maar een banaan is iets anders dan een mars. Maar ons volproppen met eten ook al is het fruit is nooit gezond. Hiermee negeer je namelijk je vol gevoel… Op 1 groep waar ik inviel hadden ze de tekst al veranderd in Eet je fit en daar ben ik het meer mee eens.

Eet je Fit

Want je fit eten is dat je vooral kiest voor de producten die jou energie geven (voornamelijk groente en fruit). Maar tegelijkertijd ook naar je gevoel luistert. Je eet tot je vol zit hoe vol jouw bord ook is. Je hoeft jezelf ook niet dik en rond te eten, maar fit en energiek. Luister daarom altijd naar je verzadiging gevoel, hoe vol je bord dan nog is… Het is belangrijk dat je leert te luisteren naar je lichaam. Honger = eten, vol = stoppen.

Vallen en opstaan

Dit is overigens niet van de een op de andere dag gefixt. Het gaat met vallen e opstaan. De ene dag lukt het prima om naar je honger en vol gevoel te luisteren en de volgende dag merk je pas na afloop weer hoe vol je bent. Wees hierin lief voor jezelf. Jezelf straffen omdat je teveel hebt gegeten heeft geen zin. Eet gewoon wanneer je weer honger hebt, ongeacht het tijdstip van de dag.

Dus geniet van het eten, maar je bord leeg eten, dat hoeft niet!! Bewaar het restje in een bakje voor later. Of dat later nou 2 uur later is of een dag dat maakt niet uit!!

Op 7 september geef ik een webinar waarin ik je tips geef hoe je beter kunt luisteren naar je lichaam! Meld je hier aan!

Leave a comment