Skip to content Skip to footer

Stop met het volgen van health trends zoals 75 hard!

Je kan er niet omheen, social media en het internet staat er vol mee: Health trends. “Being that girl” van youtube. De “75 hard” challenge van tiktok en dan maar te zwijgen over de hoeveelheid 30 days X challenges die je overal vind. In dit artikel geef ik je een paar tips waarom je niet aan de volgende health trend mee moet doen.

1. Het heet niet voor niets een health trend!

De naam zegt het al het is een trend en zoals met alles is een trend tijdelijk. Er komt een nieuwe challenge die lijkt op challenges die er al zijn maar dan in een ander jasje of net wat extremer. Neem de 75 hard challenge van tiktok, daarin daag je jezelf uit om 75 dagen lang 5 doelen te behalen. Lukt 1 van de doelen niet, begin je helemaal weer opnieuw. De doelen die je elke dag moet behalen helpen je inderdaad om meer gezonder en bewuster te leven, maar het feit dat je weer opnieuw moet beginnen als je een van deze niet volbracht hebt is vrij…. extreem….

2. Vraag jezelf af kan ik het volhouden?

En dat brengt mij meteen op het volgende punt: Kan je dit volhouden?? Kan je een 75 hard challenge 75 dagen lang volhouden. Of zelfs een “simpele” 30 dagen challenge is soms al moeilijk vol te houden. Je wordt een keer minder fit wakker, zakt een nacht door of hebt een drukke (werk) dag en voor je het weet is er weer een dag zonder de challenge voorbij. Je voelt je misschien gefaald, gooit de handdoek in de ring en gaat misschien stort je misschien wel helemaal op minder voedzame voeding omdat het in jouw ogen nu toch al te laat is.

3. Wordt je er gelukkig van?

Dat brengt mij gelijk bij de volgende vraag: Wordt je er gelukkig van??
De challenges lijken zo tof en zeker als daar een afgetraind persoon op de voorkant staat is het verleidelijk te denken dat je ook zo eruit gaat zien. No shame ik dacht dat ook en soms heb ik nog die illusie. Neem daar de mooie before en after foto’s bij en de verleiding wordt nog groter om mee te doen aan de challenge (die andere mensen is het per slot van rekening ook gelukt toch…) Maar de vraag is, wordt jij er gelukkig van??

4. Wat wil je bereiken?

Nog belangrijker, wat wil je ermee bereiken? Ga je over een maand trouwen en wil je net die laatste centimeters weg, dan kan ik goed begrijpen dat je zo’n challenge wilt doen, maar verwacht niet dat je na 30 dagen blijvend resultaat hebt. Voor blijvend resultaat moet je doen wat je altijd deed. En dus doorgaan met de challenge… De vraag is of je dat wilt en vooral of het houdbaar is. Vandaar de vraag wat wil je bereiken? Of nog beter….

5. Wat ga je doen na de challenge?

Kan je de challenge vol houden. Stel je doet zoals in het voorbeeld de 75 hard challenge wat ga je daarna dan doen? Ga je na die 75 dagen door. Een van de doelen die je 75 dagen lang moet doen is niet bewerkt eten en geen koffie en alcohol. Wil jij dus nooit meer koffie, alcohol, een stukje taart etc nemen? Dan zeg ik let’s go! Maar wil jij af en toe genieten van een stuk taart of een paar bitterballen met een glaasje wijn dan zal ik zeggen, kijk wat mogelijk is.

Wat ik vooral wil meegeven is dat zo’n challenge ontzettend motiverend kan werken maar er ook voor kan zorgen dat je ontzettend gefixeerd gezond gaat leven. Jezelf van alles verbied en daar dan ongelukkig van wordt. Dus neem zo’n challenge als een leidraad en vraag jezelf altijd af: Zal ik dit de rest van mijn leven vol kunnen houden….

Wil je een 12 weekse challenge die je WEL de rest van je leven kan blijven doen?? Check dan mijn e-book

Leave a comment